Patiëntenenquete – Huisartsenpraktijk Siegelaar – Apeldoorn

SPOEDPOST

 

Bij spoed (na 17 uur, in het weekend en op feestdagen)

Levensbedreigende situaties
Bij levensbedreigende situaties belt u altijd 112.

Spoedpost huisartsen
Hebt u direct zorg nodig, maar is de huisartsenpraktijk gesloten? ’s Avonds, ’s nachts en in het weekend kunt u terecht bij de Spoedpost huisartsen (voorheen huisartsenpost). Dit kan alleen op afspraak.

Alleen bij spoed!
De Spoedpost huisartsen is écht bedoeld voor dringende huisartsenzorg die niet kan wachten tot de volgende dag.

De Spoedpost Huisartsen verschilt van een reguliere huisartsenpraktijk. Bij uw eigen huisarts kunt u met al uw klachten terecht, maar bij de Spoedpost Huisartsen kunt u terecht als uw klacht niet kan wachten tot het eerst volgende spreekuur van uw eigen huisarts, bijvoorbeeld bij:

  • ernstige verschijnselen die acuut opkomen
    • plotselinge heftige pijn
    • hoge koorts (bij uw kind)
    • klachten bij een ernstige ziekte die plotseling verergeren.

Twijfelt u? Kijk op:

  • spoedpostapeldoorn.nl of www.moetiknaardedokter.nl en bepaal binnen 1 minuut of u naar de huisarts moet. Krijgt u via deze website advies om te bellen met de Spoedpost? Bel dan naar 085-079 1110.
  • thuisarts.nl is een website met betrouwbare informatie over gezondheid en ziekte, gemaakt door huisartsen.
  • apotheek.nl geeft antwoord op uw vragen over medicijngebruik en medicijnen.

 

Patiëntenenquete

Uitslag patienten-enquete NPA
Enige tijd geleden hebben wij u een patienten-enquete meegegeven. Dank voor de vele reacties, hierdoor blijven wij op de hoogte van uw wensen en mening. De uitslag is inmiddels binnen en de belangrijkste uitslagen zijn:

Patiëntoordeel over de praktijk, het percentage dat vindt % Ja Referentie waarde
Het praktijkgebouw een opknapbeurt behoeft:* -66.7 % (n= 24 ) -20,1%
De stoelen in de wachtkamer prettig zitten: 73.1 % (n= 26 ) 84,9%
De speelgelegenheid in de wachtkamer voldoende is: 81.3 % (n= 16 ) 84,8%
Netheid en hygiëne in de praktijk beter kan:* -26.1 % (n= 23 ) -10,8%
De wachtkamer voldoende licht en helder is: 52.0 % (n= 25 ) 93,6%
Het klimaat in de wachtkamer aangenaam is: 60.9 % (n= 23 ) 88,2%
Er voldoende leesmateriaal in de wachtkamer is: 96.0 % (n= 25 ) 82,9%
Kan horen wat aan de balie besproken wordt:* -85.2 % (n= 27 ) -44,3%
Gespreksflarden uit de spreekkamer opvangt:* -3.7 % (n= 27 ) -7,8%
Vertrouwelijke informatie opvangt:* 0.0 % (n= 26 ) -4,7%
Score (sommatie): 181.6 % 346,7%

 

Wachttijd Uw praktijk Referentie waarde
Wachttijd voor telefonisch bereiken praktijk 5.2 min. 4.3 min.
De telefonische bereikbaarheid van de praktijk. 68.8 (n= 25 ) 77,1
De wachttijd in de wachtkamer. 61.5 (n= 26 ) 69,0

 

Patiëntenoordeel over bereikbaarheid en beschikbaarheid, percentage patiënten dat vindt dat: %Ja Referentie waarde
Bij spoed overdag gemakkelijk telefonisch bereikbaar is: 81.3 % (n= 16 ) 90,1%
De gewenste hulp bij spoed overdag biedt: 92.9 % (n= 14 ) 92,2%
De dienstregeling kan verbeteren:* -47.4 % (n= 19 ) -45,9%
Opvang bij spoedeisende hulp in de praktijk kan verbeteren:* -37.5 % (n= 8 ) -26,4%
Zij bij het bellen van de praktijk vaker dan 1x een antwoordapparaat krijgt:* -47.6 % (n= 21 ) -36,6%
Score (sommatie): 121.7 % 161%

 

Patiëntenoordeel over spreekuurorganisatie, het percentage dat vindt dat: %Ja Referentie waarde
Het spreekuur op geschikt tijdstip plaatsvindt: 88.5 % (n= 26 ) 93,9%
Ze meestal op een geschikt moment terecht kunnen: 90.9 % (n= 22 ) 91,4%
Ze de mogelijkheid hebben een langer consult af te spreken: 88.9 % (n= 18 ) 91,4%
De huisarts gemakkelijk telefonisch te raadplegen is: 71.4 % (n= 21 ) 78,0%
Ze geregeld een andere huisarts krijgen:* -19.0 % (n= 21 ) -23,0%
De assistente een belemmering is voor contact met huisarts:* -8.0 % (n= 25 ) -12,9%
Score (sommatie): 312.7 % 318,8%

Naar aanleiding van de uitslagen hebben de huisartsen een verbeterplan gemaakt en willen wij graag aandacht besteden aan:

  • Verbouwen van de huisartsenpraktijk in 2015;
  • Verbeteren van de bereikbaarheid door de mogelijkheid te bieden om online afspraken te maken, online emailconsulten aan te vragen en online recepten te herhalen;
  • Verminderen van de wachttijden aan de telefoon door te werken met een front-backofficesysteem;