Klachtenregeling – Huisartsenpraktijk Siegelaar – Apeldoorn

SPOEDPOST

 

Bij spoed (na 17 uur, in het weekend en op feestdagen)

Levensbedreigende situaties
Bij levensbedreigende situaties belt u altijd 112.

Spoedpost huisartsen
Hebt u direct zorg nodig, maar is de huisartsenpraktijk gesloten? ’s Avonds, ’s nachts en in het weekend kunt u terecht bij de Spoedpost huisartsen (voorheen huisartsenpost). Dit kan alleen op afspraak.

Alleen bij spoed!
De Spoedpost huisartsen is écht bedoeld voor dringende huisartsenzorg die niet kan wachten tot de volgende dag.

De Spoedpost Huisartsen verschilt van een reguliere huisartsenpraktijk. Bij uw eigen huisarts kunt u met al uw klachten terecht, maar bij de Spoedpost Huisartsen kunt u terecht als uw klacht niet kan wachten tot het eerst volgende spreekuur van uw eigen huisarts, bijvoorbeeld bij:

  • ernstige verschijnselen die acuut opkomen
    • plotselinge heftige pijn
    • hoge koorts (bij uw kind)
    • klachten bij een ernstige ziekte die plotseling verergeren.

Twijfelt u? Kijk op:

  • spoedpostapeldoorn.nl of www.moetiknaardedokter.nl en bepaal binnen 1 minuut of u naar de huisarts moet. Krijgt u via deze website advies om te bellen met de Spoedpost? Bel dan naar 085-079 1110.
  • thuisarts.nl is een website met betrouwbare informatie over gezondheid en ziekte, gemaakt door huisartsen.
  • apotheek.nl geeft antwoord op uw vragen over medicijngebruik en medicijnen.

 

Klachtenregeling

Heeft u een klacht over uw huisarts of andere medewerker van de praktijk?
Een goed contact met uw huisarts is heel belangrijk. Ziek zijn is al vervelend genoeg. Gelukkig zijn de meeste patiënten tevreden over hun huisarts. Misschien bent u over bepaalde zaken echter minder tevreden.

Op deze pagina leest u wat u kunt doen met uw onvrede of klacht over uw huisarts.

In gesprek met de betrokkene
Als u een klacht heeft, dan hopen wij dat u dit eerst wilt bespreken met de betrokken medewerker. Als u dat wilt, kan dokter Siegelaar bij dit gesprek aanwezig zijn. Als u liever geen gesprek met de medewerker wilt, of als de klacht betrekking heeft op dokter Siegelaar, dan kunt u een gesprek aanvragen met hem alleen. Het is eventueel ook mogelijk om buiten de praktijk om een gesprek aan te vragen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris via het regio-secretariaat van de organisatie HOOG (Huisartsen Organisatie Oost-Gelderland) in Apeldoorn (tel. 085 – 536 31 09). Klik hier voor het Reglement Klachtenregeling Huisartsen Regio Apeldoorn.

Klachtenformulier
Als u uw klacht niet mondeling kenbaar wilt maken of het gesprek heeft niet geleid tot een bevredigende uitkomst, dan kunt u een schriftelijke klacht indienen via het klachtenformulier. U kunt een papieren versie opvragen bij de assistente of het klachtenformulier downloaden.

Afhandeling klacht
Na ontvangst van het officiële klachtenformulier nemen wij contact op met u om te proberen samen tot een bevredigende oplossing te komen. Mochten we er samen niet uitkomen, dan kunnen we bemiddeling aanvragen bij de klachtenfunctionaris via HOOG.

Geschillencommissie
Als u er met uw huisarts én met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat voltallig uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is. Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie hierover kunt u vinden op www.SKGE.nl.

Kosten
De behandeling van klachten door de klachtenfunctionaris via HOOG is voor u kosteloos, tenzij u zelf deskundige hulp inroept.

Coördinatie maatregelen
Als uit de procedure naar voren komt dat er maatregelen genomen moeten worden, dan ligt de coördinatie hiervan bij huisarts Elzink. Ook wordt de klacht met alle praktijkmedewerkers besproken en wordt er bekeken welke verbeteringen in het proces moeten worden doorgevoerd.

Registratie klachten
De klachten worden bij ons geregistreerd, samen met de afhandeling om zo de kwaliteit van zorg te verbeteren. Er komt ook een overzicht in het jaarverslag (anoniem).